Animace v počítačových hrách

Amanita DesignAnimace není pouze o filmech nebo filmových tricích. Na animaci je závislá vizuální stránka většiny počítačových her. S postupným zdokonalováním softwaru a hardwaru počítáčů se daří dosahovat čím dál dokonalejší mimetičnosti reálného světa, ale tento typ animace lze jen stěží ve větší míře označit za výtvarně či umělecky hodnotný.

Řečenému se však vymyká tvorba studia Amanita Design. Jeho zakladatelem je Jakub Dvorský, absolvent VŠUP ateliéru televizní a filmové grafiky pod vedením prof. Jiřího Barty. První hrou studia Amanita Design byl Samorost (2003). Jedná se o flashovou hru1, kde hráč pomáhá malému skřítkovi zachránit jeho domovinu tak, že řeší zábavné hlavolamy, aby se skřítek dostal v ději dál. Krajina je vytvořena koláží fotografií přírodnin v kombinaci s kreslenými prvky, a tak vzniká netradiční fantaskní prostředí cizí planety. Když se k J. Dvorskému přidal animátor a grafik Václav Blín, následoval Samorost 2 (2005), který je pokračováním příběhu a vizuálně se nese ve stejném duchu jako díl první.

Samorost 1

Samorost 1, © Amanita Design

Samorost 2

Samorost 2, © Amanita Design

Zatím posledním projektem z dílny studia Amanita Design je hra Machinárium (2009), která se dočkala velkého ohlasu nejen v České republice, ale i v zahraničí. Na rozdíl od Samorostu je celá hra, odehrávající se v prostředí plechového světa robotů, zpracovaná technikou kreslené animace. Výtvarníkem této hry je Adolf Lachman a o animace, které v bublinách nahrazují text, se postaral Jaromír Plachý, který sám je autorem několika vlastních miniher dostupných na jeho webových stránkách.

Machinarium

Machinárium, © Amanita Design

Kromě počítačových her se studio Amanita Design věnuje také výrobě hudebních videí, interaktivních webových stránek, ilustracím a na kontě má také jeden krátký animovaný film Nusle, který prezentují na svém webu2. Tvůrčí aktivita J. Dvorského se rozšířila i do filmové oblasti. Pro kombinovaný film Kuky se vrací (2010) Jana Svěráka vytvořil výtvarné návrhy a ilustroval stejnojmennou knihu.

J. Svěrák – Kuky se vrací (2010)

1 vytvořenou v programu Adobe Flash, nebo používající programovací jazyk Action Scritpt
2 Amanita Design [online]. c2011 [cit. 2011-02-20]. Dostupné: http://amanita-design.net/.